Radio Nederland Wereldomroep

Nederlands > NIEUWS > Nederland > Samenleving

Hoe riskant zijn paddo’s?

Door Gert Jan Wijma

27-03-2007

paddo'sEen Frans paar heeft de Nederlandse staat verantwoordelijk gesteld voor de dood van hun dochter. Het zeventien jarige meisje sprong afgelopen zaterdag van een brug in Amsterdam en overleed. Volgens de ouders was het meisje niet suïcidaal en pleegde ze zelfmoord onder invloed van hallucinerende paddestoelen. Omdat de paddestoelen in Nederland legaal zijn, stellen ze de staat verantwoordelijk. Zetten paddo's aan tot zelfmoord? Hoe groot is de kans dat de Nederlandse staat zich nu moet verantwoorden?

Windows Media Audio MP3 Audio
Luister naar een gesprek met Harold Wiegel van het Trimbos instituut (3'13").
"Het is niet aannemelijk dat iemand onder invloed van paddo's zelfmoord pleegt," zegt Harold Wiegel van het Trimbos instituut, het landelijke kenniscentrum voor verslavingszorg. "Paddo's is een verzamelnaam voor paddestoelen die het bewustzijn beïnvloeden en hallucinaties veroorzaken. Ze versterken de bestaande gevoelens," zegt Wiegel. Maar aanzetten tot zelfmoord? Dat doen paddo's niet: "Paddo's geven mensen niet de intentie om zich van het leven te beroven. Maar je gaat je wel risicovoller gedragen.Iemand die teveel gedronken heeft en tegen een boom rijdt, heeft niet de intentie gehad om zelfmoord te plegen, maar heeft onder invloed dingen gedaan die riskant waren."

Informatie
Volgens Wiegel is het belangrijk dat er in de smartshops, waar de paddo's verkocht worden, goed geïnformeerd wordt over wat je kunt verwachten als je gebruikt. "Het kan voor ieder mens anders uitpakken. Als je lekker in je vel zit kan de uitwerking goed uitpakken. Maar als je angstig en depressief bent kunnen de effecten negatief uitpakken. "Je moet daarom altijd in een veilige omgeving gebruiken, meent hij. "Het is niet veilig om in een trip te zitten en zoals dit meisje op een donker viaduct te staan. Dat is dan toch gevaarlijk."

Windows Media Audio MP3 Audio
Luister naar een gesprek met Erik van der Maal van VLOS(6'35").
"Elke dag zuipen vijfhonderdduizend mensen zich klem, die gaan ook rare dingen doen," zegt Erik van der Maal, die de ophef rond de dood van het meisje overdreven vindt. Van de Maal is bestuurslid van het VLOS, de Vereniging Landelijk Overleg Smartshophouders. "Alcohol is ook een psychosociale druk. Ik denk dat het aantal mensen dat onder invloed van alcohol zelfmoord pleegt honderden malen groter is." Hij betreurt het incident maar vindt de claim van de ouders absurd: "Als ik in Parijs me in een één of ander louche kroegje lazarus zuip aan de absint en ik spring van de Eiffeltoren, dan gaat toch ook niemand de Franse staat ter verantwoording roepen?"

Zwaar spul
Toch laait met de dood van het Franse meisje de discussie over paddo's op. ChristenUnie Tweede Kamerlid Ed Anker vindt dat de VLOS zich er wel heel makkelijk vanaf maakt. "De effecten van paddestoelen  zijn veel groter dan die van alcohol. Van absint ga je niet stuiteren. Van hallucinerende paddenstoelen wel. Als je op internet leest wat gebruikers meemaken. Dat is super heftig. Die gasten gaan er helemaal door het lint. Echt het is zwaar spul, hoor."

Windows Media Audio MP3 Audio
Luister naar een gesprek Ed Anker van de ChristenUnie (3'03").
De ChristenUnie is al langer voorstander van een verbod op paddo's. Als het aan VVD-woordvoerder Fred Teeven ligt, komen ze op de lijst van harddrugs te staan. Maar volgens Harold Wiegel van het Trimbos kan dat helemaal niet: "Op de lijst van harddrugs staan middelen die een onaanvaardbaar risico voor de volksgezondheid opleveren. Voor zover bekend leveren paddenstoelen dat gevaar niet. Overigens is interessant dat de werkende stoffen in paddenstoelen wél op de lijst van verdovende middelen staan."

Erik van der Maal van het VLOS is het daarmee eens. "Ik heb de onderzoeken van de laatste tien twintig jaar voor me liggen. Allemaal geven ze een laag risicoprofiel aan. Dan hebben ze gekeken naar het risico op verslaving, de bedreiging voor de gezondheid en de misdaadbevorderende werking. Op al die punten scoren ze laag."

Verantwoordelijk
Maar is de Nederlandse staat verantwoordelijk voor de dood van het meisje? Ed Anker van de ChristenUnie gelooft van niet: "Als het gaat om drugsgebruik is de gebruiker toch zelf verantwoordelijk." Harold Wiegel van het Trimbos denk dat de ouders weinig kans maken: "Het zal lastig worden de overheid aansprakelijk te stellen. Vooral omdat hallucinerende paddenstoelen gewoon in de natuur groeien."

"Laten we geen paniek zaaien," zegt criminoloog Dirk Korf van Willem Pompe Instituut voor Strafrechtswetenschappen. Hij doet al jaren onderzoek naar het gebruik van drugs. Volgens hem is het een dramatisch voorval. Maar veel gevolgen zal het volgens hem niet hebben: "Hun klacht dat ze geen gebruiksaanwijzing had gekregen slaat natuurlijk nergens op. Alsof ze in Frankrijk ook maar iets tweetalig aanbieden. We moeten geen paniek zaaien. Als een Nederlandse jongen in een Franse badplaats te veel drinkt, vragen we toch ook niet om een verbod op wijn.

Meer over: drugs, frankrijk, nederland, paddesteolen, paddo's, risisco's

Reacties:


Miezer, 08-12-2008 -

Maar je bent niet gesprongen. En je hebt door die trip ingezien dat je een hoop pijn en verdriet te verwerken hebt. Daarom is set & setting dus zo belangrijk: je moet elkaar in de gaten houden tijdens zo'n reis zodat iemand je kan tegenhouden als je gekke dingen gaat doen. Maar alleen beginners zullen van het balkon af willen lopen :P Paddo's is zoiezo ab-so-luut geen party drug, dat weet toch iedereen? Ook zo'n actie als een lachkick krijgen terwijl iemand duidelijk diep ongelukkig is, ja, dat komt hard aan tijdens een trip. Daarom moet je ook eigenlijk altijd een ervaren tripper er bij hebben als je voor het eerst paddo's gaat doen.


roman, 19-07-2007 - nederland

Geen verband dood Frans meisje en paddogebruik 1-7-2007 AMSTERDAM - Er is geen verband aangetoond tussen de dood van het zeventienjarige Franse meisje dat in maart van het dak van het Nemo in Amsterdam sprong, en het gebruik van paddo's. Dat zegt Wim Best van de inspectie van opiumzaken van het ministerie van Volksgezondheid ''Men zegt dat ze paddo's heeft gebruikt, maar er is geen sectie of toxicologisch onderzoek verricht. Het meisje zou psychisch in de war zijn geweest,'' aldus Best. Ook bij andere mogelijke slachtoffers van paddo's is geen onderzoek gedaan. De doodsoorzaak wordt als zelfmoord geregistreerd. Bron: Parool.nl - 30 juni 2007 ---------------------------------------- L.s, 19 juli 2007 Er is gelukkig bekend geworden dat de fransman die zijn hond ombracht geen paddestoelen had gebruikt. Helaas zien we nog steeds overal staan dat het franse meisje onder invloed gesprongen zou zijn. Aangezien dit niet op de waarheid berust verzoeken wij u om bovenstaand bericht aan te houden voor uw berichtgeving over paddestoelen. Met dank, Sharon Tull Vlos lid(vereniging van smart shop houders) (alleen voor de redaktie)06-255-20-799 Halvemaansteeg 12 1017 CR Amsterdam


francis, 31-03-2007 - Nederland

Paddo's eten als je met psychische problemen zit is niet slim!


H.A., 29-03-2007 -

@ Deborah, Heeft u de moeite genomen om mijn reakties, onder de uwe, door te lezen en goed in uw (net zo schone dan de die van mij) lichaam op te doen nemen??? mvg: H.A.


Deborah, 28-03-2007 - Nederland

Ik heb zeker weten commentaar. Men moet nog gaan onderzoeken als het verboden moet worden kom op mensen. Als het uw dochter of zoon was en die dood is gegaan aan dit spul zou u nog een onderzoek gaan instellen als het verboden moet worden gewoon op de lijst plaatsen van verboden met een doodskop erbij. Bye the way je lichaam is een tempel je moet het schoon houden en niet vernietigen. wat een onzin onderzoeken denk toch aan je eige kinderen of aan de jonger en je neefjes en nichtjes. DRAMA Of mensen probeer het zelf maar lekker uit dan zul je zelf zien dat het geen goeie werking heeft als je de kans krijgt om het na te vertellen. Dat frans meisje heeft de kans niet meer gekregen om het na te vertellen. Jonge lui denk aan je gezondheid denk aan je leven het is zo kosbaar vergooi het niet door te expirimenteren. Hou je lichaam schoon


H.A., 27-03-2007 -

Telegraaf Woensdag 14 maart 2007 Ze willen een nieuw, ander leven' Een op vijf jongeren overweegt zelfmoord door Marianne Janssen DEN HAAG - Twintig procent ofwel één op de vijf jongeren tussen de 14 en 18 jaar heeft het afgelopen half jaar overwogen een eind aan zijn leven te maken. Vaak laten ze het niet bij die gedachte. Circa 70.000 tieners deden een of meer suïcidepogingen, 100.000 pogingen in totaal. Dat blijkt uit nieuwe onderzoeksgeg evens, verzameld door het Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding. Wetenschappers onder aanvoering van de hoogleraar psychologie prof.dr. René Diekstra verzamelden al hun gegevens op de scholen van Rotterdam en Den Haag. Ze rekenden die daarna om naar landelijk niveau. Uit het zorgwekkend hoge getal blijkt dat zelfdoding onder tieners tenminste zo'n groot probleem is als onder volwassenen. Het is geen Nederlands probleem, maar "in vergelijking met andere landen lopen we wel in de voorste gelederen van het peloton", aldus Diekstra. Om er wrang aan toe te voegen: "We doen redelijk 'goed' mee met het buitenland." De cijfers worden vrijdag gepresenteerd op een symposium over Sociale Architectuur op de Haagse Hogeschool. Jongeren die een poging tot zelfdoding wagen, doen dat meestal door zichzelf in de polsen te snijden, door een overdosis te slikken van tabletten uit de medicijnkast van hun ouders of door een grote dosis drugs te gebruiken. Ieder jaar overlijden er op die manier tussen de vijftig en zestig tieners. "Deze kinderen willen vaak niet eens echt dood. Het is een schreeuw om hulp. Daarom melden ze zich soms ook in paniek bij een ziekenhuis als ze te veel pillen hebben geslikt. Dan willen ze niet echt dood, maar ze hebben genoeg van hun leven. Ze willen een nieuw, een ander leven, maar ze weten alleen niet hóe", aldus René Diekstra. Een jongere die een zelfmoordpoging onderneemt, heeft niet alleen op dat moment ernstige psychische, lichamelijke of sociale problemen, maar loopt ook een aanzienlijk hoger risico die op latere leeftijd te krijgen, zo blijkt uit het onderzoek.


H.A., 27-03-2007 -

Hallo, Ik verloor 18 jaar geleden mijn oudere broer, hij ging een middagje motorcrossen en verongelukte op de motorcrossbaan...nu 18 jaar later ben ik nog steeds blij dat ze deze sport &/of crossmotoren niet hebben verboden. Hiermee wil ik aangeven dat er in ons leven vele gevaren zijn, deze kun je deels uit de weg gaan maar nooit helemaal, uiteindelijk bepaal je zelf (JIJ hebt nl dit leven geschonken gekregen, van wie of wat dan ook...) in hoeverre je deel uit wil maken van experimenten die deels risico's met zich meebrengen, het gaat er altijd om dat je wel de spelregels (net als in het verkeer) weet te hanteren, ga je deze te buiten dan kunnen er idd dingen mis gaan, maar hierbij mag & kan GVD NIET tot een verbod komen...bij paddestoelen is het nl. ook nog eens zo, dat je deze in JOU EIGEN lichaam propt en wie is er de baas over JOU (gekregen) lichaam in JOU leven??? Gaan we nu dan ook eindelijks de oorlogen (dwz de wapenindustrie!) verbieden en geen 20 jarige, slecht geschoolde, jongeren naar o.a. Irak zitten sturen in het belang van multinationals all over the world, gaan we dan nu ook al die vette hap v/d Mc Donalds in o.a. Nederland verbieden, gaan we het auto-rijden dan nu ook eindelijks verbieden vanwege de vele verkeersslachtoffers, gaan we de zon nu ook verbieden omdat we er v.a. medio juni weer met z'n allen teveel onder liggen en allemaal weten wat er van komen gaat, gaan we de sigaretten ook verbieden, stappen we nu dan ook meteen weer af v/d ideeën om de kerncentrales weer open te gooien, gooien we de alcohol er nu ook meteen uit of gaan we gewoon elkaar verbieden te bestaan op deze aarde en in dit éémalige leven (waar een ieder komt en ook een ieder tzt zal gaan, dit als het zijn tijd is!). Zijn we hier in NL nu helmaal v/d pot gerukt !!! Zijn we vergeten dat er heel veel bloed is vergoten om dat artikel 1 v/d (huidige) grondwet op papier te krijgen, zijn we vergeten dat we op de basis-school al te horen kregen dat de Oostblok fout zat & was, dat Duitsers moffen waren/ zijn??? Nee ik ga hier NIET weg uit NL, het enigste wat ik wil is leven, tesamen met anderen die hier wel dan niet zijn geboren en tevens wil ik zelf uit kunnen maken wat ik eet, dwz dat dan wanneer ik paddo's (of van mijn part rubberen auto-banden) zou willen gaan eten, dat ik dat gewoon wil kunnen gaan doen zonder dat ik dit eerst aan één of ander geloof &/of (andere) overtuiging moet gaan vragen, mijn levensovertuiging & visie staat nl ook in datzelfde artikel 1 v/d Nederlandse Grondwet, mij zie je op zondag toch ook niet een kerk te Staphorst binnen stormen om te komen vertellen dat het maar eens afgelopen moet zijn met al dat gelees in dat eeuwen-oude testament... U.R. NOW 2B, Live Life! PS; kotsmisselijk word ik van al ditr soort gemiereneuk, laten ze in Den Haag maar eens echt a/d slag gaan ipv dit soort gekwaak (daar in Frankrijk hebben ze een groter drugs-probleem dan o.a. hier in NL), vraag jezelf nu meteen maar eens af waarom er jaarlijks zoveel mensen binnen dit kloten systeem zichzelf van het leven doen ontnemen...??? Vraag het jezelf af en verbied vervolgens het menselijk bestaan hier op aarde! MVG: H.A.


roos, 27-03-2007 -

Ik wil even reageren op het gebruik van paddo's en zelfmoord. Ikzelf heb een aantal jaar geleden op een feest in de Arena (Amsterdam, s'Gravesandestraat) paddestoelenthee gedronken. Dat werd daar verkocht in een soort sixties-stalletje. Na een kopje nam ik er nog een. Ik dacht niet veel te merken. Mijn twee vrienden deden hetzelfde. Onderweg naar huis werd ik steeds somberder en somberder en moest opeens heel hard huilen. mijn vrienden moesten hier hard om lachen. (door de paddo's). Ze zaten in een soort lachkick. Daardoor voelde ik mij steeds somberder en ongelukkiger. ik had mij werkelijk nog nooit zo ongelukkig gevoeld. Het kwam helemaal uit mijn tenen, zo leek het. (Ik was sinds enige tijd in psychoterapie, zoals wel meer mensen om mijn heen). Maar mijn pijn en verdriet uit mijn leven werd opeens zo uitvergroot dat ik opeens, toen ik thuis was, over het balkon wilde stappen. Ik had daar dan helemaal geen angst voor. Ik denk niet dat ik mij realiseerde wat het gevolg zou zijn. ik wilde gewoon zo ontzettend graag van dat gevoel af. Ik weet nog goed dat ik alleen maar dacht: 'Dit ben ik dus werkelijk, deze pijn en verdriet is echt zo erg.' Ik schrok daar zo van. Ik ben dus nu weer erg geschrokken, toen ik hoorde van de dood van dit Franse meisje. En vooral omdat ik vanuit deskundige hoek ook, hoor dat paddo's niet echt gevaarlijk zijn. Dat is volgens mij wel zo. Je hoeft hiervoor niet in de groep depressieven of psychotischen te horen. Het kan dus zomaar teveel zijn en fout gaan.


Geef uw reactie



Naam
E-mail
Verberg mijn e-mailadres
Toon mijn e-mailadres bij mijn bericht
URL
Woonplaats
Land
Commentaar
  Type de tekens uit het plaatje over in onderstaand veld. Dit ter voorkoming van SPAM-berichten.
 
Stuur een kopie van dit bericht naar mijn eigen e-mailadres